donderdag 16 mei 2013

Het Amazoneverbond - Ad van de Lisdonk



Het Amazoneverbond is het thrillerdebuut van Ad van de Lisdonk en dat mag er wezen. Het Amazoneverbond begint met een lijk, en thrillers die met een lijk beginnen hebben altijd een streepje voor bij mij. Het lijk blijkt te zijn van Claire van Ruysdael, aanstormend politiek talent van de partij Balans, met als speerpunt de gelijkheid van mannen en vrouwen. Inspecteurs John Engles en Laura Sieberg onderzoeken haar dood en blijven doorzoeken, ook als van hogerhand te kennen wordt gegeven dat het een ongeval is en dus niet de zaak van de recherche. Hun privé-onderzoek tezamen met de vriend van John, Diederik, die tevens patholoog-anatoom is leidt hun een vreemde en zeer herkenbare wereld in, waar een bepaalde groep vrouwen, de Amazones, niets en niemand zullen sparen om aan de macht te komen en mannen op de plaats te krijgen waar ze thuis horen.

Van de Lisdonk heeft een prachtig debuut geschreven, ik kan het niet anders zeggen. Het boek speelt zich (voor een groot deel) in Nederland af zonder saai of ongeloofwaardig te worden en heeft vaart, heel veel vaart. Waar Deel I nog rustig begint nam het verhaal mij wel al gelijk met zich mee en in Deel II schieten de vonken ervan af. Om de beelden die mannen en vrouwen van elkaar hebben te schetsen heeft hij ‘de man’ in tweeën gesplitst, John en Diederik. Dat is op zich een hele mooie zet, al heb ik me sterk geërgerd aan sommige dingen die Diederik zegt, dat heeft zo’n jongen toch niet nodig, dacht ik bij mezelf. Een voorbeeld: hij werd DD genoemd, toevallig ook zijn favoriete cupmaat. Gelukkig draait niet alles in het boek om de strijd tussen de geslachten en de stereotypen die daar bij horen. Er ontvouwen zich romances, de wereldpolitiek en de geschiedenis (Trojaanse oorlog) worden besproken en in een nieuw daglicht gezet. Het is erg knap hoe van de Lisdonk zich de wereld heeft eigen gemaakt en deze heeft ingezet in zijn boek.

Waar ik me in het begin afvroeg of dit boek wel ook voor vrouwen aantrekkelijk is, ben ik daar nu wel redelijk zeker van. Maar dan wel de vrouwen die houden van boeken als van Jo Nesbo, Dan Brown en Clive Cussler. De personages worden goed ontwikkeld, maar de actie maakt het boek anders dan andere Nederlandse thrillers. Het zou mij niets verbazen als dit boek over een paar jaar in de Angelsaksische landen wordt uitgegeven en een groot succes wordt aldaar. En voor een boek waar je geen genoeg van kan krijgen, is het fijn om te weten dat er nog een tweede deel aankomt: het Amazone-offensief. Waarin we het opnieuw op moeten nemen tegen de Amazones.

Ik heb het genoegen gehad om met Ad en de andere lezers van het boek in de Crimezone leesclub te mogen discusiëren, daarvoor hartelijk dank!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten