zaterdag 10 maart 2018

Maartje Willems - Vanaf nu wordt alles beter

Grappig boek over niet-altijd-herkenbare dertigers dillema's. 
Woensdag lazen jullie misschien al de recensie van Patricia over het boek van Maartje Willems, vandaag ben ik aan de beurt in de kettingblog van Uitgeverij Boekerij over 'Vanaf nu wordt alles beter'



Maartje Willems heeft een zelfhulpboek geschreven in de meest letterlijke betekenis, het is een boek waarin ze zichzelf probeert te helpen en dat is leuk, soms herkenbaar en wellicht zelfs hulpvol voor anderen. Maartje is ruim dertig en weet eigenlijk niet zo goed wat ze wil met haar leven, ze zit in een baan die ze niet echt leuk meer vindt, ze is single en krijgt last van haar voeten als ze te lang op pumps loopt. Zoals op de voorkant staat #firstworldproblems.

Ze heeft een grappige schrijfstijl en het boek leest lekker weg. Wel had ik vooral de eerste helft van het boek het gevoel ‘waar gaat dit over/waar gaat dit heen’, echt weer zo’n boek over problemen uit het reservaat Amsterdam van mensen uit de creatieve sector. Voor mij als begin-dertiger met twee kinderen en (tijdelijke) baan niet echt herkenbaar. Bijvoorbeeld het hoofdstuk ‘over-kantoor-leven’ waarin ze kantoortypes bespreekt, die mensen herken ik niet in mijn (wetenschappelijke) kantoor en ik vond het best een zeurverhaal. Maar, Fransinda bijvoorbeeld wel.




Daar komt langzaam verandering in in de tweede helft van het boek, waarin ze de stap maakt naar haar leven als zelfstandige en naar het normale leven. Zoals het hoofdstuk ‘Hoe kom je van een ongewenste vriendschap af’, hilarisch, herkenbaar en best wel makkelijk toe te passen. Deze omwenteling zorgde er bij mij voor dat het boek toch naar de drie sterren gaat. Het is dus niet alleen voor single-dertigers-in-de-creatieve sector geschikt.

Woensdag gaat boekenlegger vertellen hoe er over dit boek gedacht wordt!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten